Vad gäller när ett företag ska köpa eller sälja bostad?

Senast uppdaterad: 28 januari 2025
Kvinna i kostym tittar på byggnader. Används som illustration i artikeln: Vad gäller när ett företag ska köpa eller sälja bostad?

    Så vad gäller när ett företag ska köpa eller sälja bostad? Det är inte ovanligt att företagare överväger att köpa en bostad i bolaget istället för att genomföra köpet privat. Anledningarna till att göra så här kan vara många. Det kan bland annat vara så att företaget har vinster som går att ta ut, men att man inte har något privat kapital.

    I sådana situationer finns en överlikviditet och om man tar ut det kapitalet ur bolaget innebär det att beskattningen påverkas. Istället för att göra det kan man undersöka om det är klokare att låta företaget stå för bostadsköpet.

    En annan anledning till att företag väljer att köpa bostäder kan exempelvis vara att man vill ge sina anställda möjligheten till en övernattningslägenhet, eller att man behöver skaffa flera kontorsytor. Oavsett anledningen till att ditt bolag överväger att köpa en bostad, eller sälja en befintlig, finns det vissa skatteregler och andra riktlinjer som du måste känna till och följa.

    Vi hjälper dig att hitta rätt revisor

    Få erbjudanden från 3 bra leverantörer. Tjänsten är helt gratis och icke bindande.

    Hur hittar man rätt bostad till företaget?

    Det är fullt möjligt att låta bolaget köpa en bostad. Om det är något du överväger att göra gäller det naturligtvis först och främst att hitta rätt objekt innan du går vidare i processen. Att undersöka marknaden, prisnivåer och vilka olika objekt som finns till salu är ett bra första steg.

    Ett annat tips är också att kontakta flera mäklarbyråer och berätta om vad företaget letar efter. Då kan mäklarna addera bolaget till sitt spekulantregister och kontakta dig när ett eventuellt lämpligt objekt ska förmedlas till nya ägare.

    Exakt samma sak gäller naturligtvis också om det är så att ett företag äger en bostad som du vill sälja, kanske för att det inte längre föreligger något behov av den eller för att du behöver frigöra kapital. När bolaget ska sälja en bostad gäller precis samma sak; kontakta flera mäklare och be om kostnadsfria erbjudanden. Att sälja en bostad är en stor affär som kommer påverka ekonomin i företaget. Då gäller det att avsätta tid på att researcha vilken mäklare som lämpar sig bäst för uppdraget.

    Vilka regler finns när ett företag ska köpa eller sälja en bostad?

    Det är inte alltid skattemässigt fördelaktigt för ett företag att köpa, sälja eller äga en bostad. Det finns både administrativa och skattemässiga aspekter att ta i beaktande. Bland annat måste man betala en marknadsmässig hyra till bolaget, alternativt blir man beskattad för en bostadsförmån. De skattereglerna varierar beroende på om man är verksam i företaget eller inte.

    En bostad som ägs av ett bolag men nyttjas privat kräver att rätt person deklarerar, bokför och genomför revisionen. Det finns många snåriga regler att ta i beaktande för att beskattningen ska bli korrekt. För det här krävs specialistkunskaper så att företaget inte granskas eller hamnar i en tvist med Skatteverket. Det är alltid att rekommendera att anlita en kompetent revisor för det ändamålet.

    Hos oss kan du skicka in förfrågningar till flera revisorer samtidigt utan att du förbinder dig till något. Genom att göra det kan du komma i kontakt med företag som har erfarenhet med att arbeta med just sådana här frågor i redovisningen och revisionsberättelsen. Det bådar för en tryggare affär när bolaget ska köpa eller sälja en bostad.

    Vi hjälper dig att hitta rätt revisor

    Få erbjudanden från 3 bra leverantörer. Tjänsten är helt gratis och icke bindande.

    Att tänka på innan bolaget genomför en bostadsaffär

    Som du säkert har förstått är en bostadsaffär en stor sak oberoende av om det handlar om att bolaget ska köpa eller sälja. Innan du går vidare med att överväga att gå in i en affär rekommenderar vi följande:

    • Konsultera en skatterådgivare som kan informera om vad en försäljning eller ett köp kommer innebära för företagets, och din privata ekonomi.
    • Kontakta flera mäklare för att antingen be om erbjudanden för ett förmedlingsuppdrag eller för att registrera bolaget som spekulant.
    • Säkerställ att bolaget har en redovisningskonsult och revisor som kan hantera det administrativa arbetet i frågan och som kan fungera som bollplank.